Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Enköping, WGYnytt:

Vilka ämnen har elever på westerlundska svårast för?

2024-02-08 / Noah Hoffman

Det är ingen hemlighet att elever runt om Sverige har svårt för skolan och att det alltid varit så. Det som är svårt i skolan är mycket utbrett, allt från det sociala livet till arbetet i skolan vilket den här artikeln handlar om, vilka ämnen har elever på Westerlundska svårast för?

För att smalna av frågan så kan självklart inte alla ämnen vara med i frågan då Westerlundska bjuder på över 300 kurser. Därför väljer jag att inkludera ämnen som de flesta elever har, och dom ämnena är Matte, moderna språk, svenska, engelska, idrott, och SO ämnen. För att samla in statistik från elever själva har jag valt att ställa frågan till elever på Samhällskunskap från alla 3 årskurser. Frågan som ställs är ”vilka av de här ämnena har du svårast för” där eleverna får placera från svårast till enklast på de 6 ämnena jag nämnde tidigare. Jag fick 49 olika elever att svara på frågan och 28 elever har matte som sitt förstahandsval vilket representerar 62 procent av eleverna som svarade. Moderna språk tog platsen som andra svåraste ämnet med 18 procent som hade röstat det som förstahandsval och 31 procent hade det som andrahandsval. Svenska och engelska tog 3de och 4de platsen med väldigt lika procent, men skillnaden som gjorde att svenska tog 3an var att väldigt många har suttit engelska som sitt 6ehandsval, hela 24 procent till skillnad från svenskans 2 procent. So ämnena kommer därefter på 5e plats med inte jättestort mellanrum från engelskan, och bara 2 procent av elever alltså 1 elev. Idrotten blev framröstat som de enklaste ämnena av de 6 med rätt så stor marginal då 44 procent har röstat det som 6ehandsval. Sammanfattande så har alltså elever på samhällskunskap svårare för just matte och enklare för idrotten.

Jag har fått statistik från rektorn om vilka kurser flest elever får underkänt i som också de allra flesta elever läser. Statistiken kommer från elever som går i år 2och 3, och inte i årskurs 1 då de inte har fått slutgiltiga betyg ännu. Ämnet som flest elever på wgy F:ar i är som väntat Matte, och den kursen flest elever F:ar i är Matte:1a där hela 24% av elever får underkänt. Eleverna har däremot chansen att gå om kursen vilket innebär att inte 24% av elever går ut gymnasiet med f i kursen utan bara F:ade den en gång. Matte:2b f:ar lika många elever, 24%. Där är det inte lika många som läser om kursen då det inte är ett krav hos många ämnen för att ta studenten. Engelska 5 f:ar 7% och Engelska 6 9%. Svenska 1 får 6% av elever underkänt och i svenska 2 9%.

För att gräva djupare så har jag även frågat samma elever varför dom har svårt för ämnet de satt högst upp. Eftersom det är många svar så kommer jag nämna de vanligaste svaren. En sak som står med i väldigt många av svaren är att läraren är problemet. Ofta att läraren inte ger tillräckligt mycket hjälp eller är dålig på att förklara ämnet så att eleven förstår. Ett annat vanligare svar är att ämnet antingen är ointressant eller att det känns onödigt att ha kunskap kring ämnet och att det leder till lite motivation att faktiskt lära sig och försöka.

Jag ställde Izak Ekström, elev på westerlundska SA22b tre frågor i en intervju, det såg ut så här:

- Vilket ämne har du svårast för?

 

- Jag har svårast för matematik.

 

- Varför har du svårast för matematiken?

 

- För att min lärare är opedagogisk och har ett dåligt sätt att lära ut, min lärare har äldre metoder som jag inte förstår mig på. Det går bra när mina kompisar lär mig men inte av min lärare, berättar Izak.

 

- Har du alltid haft svårt för matten?

 

- Jag hängde med i grundskolan, då gick det faktiskt bra. Sedan gymnasiet har det blivit mycket svårare, speciellt nu i tvåan.

 

Sammanfattningsvis bevisar det här hur matten är överdrivet det ämnet flest elever har svårast för i alla fall på Westerlund ska, men det finns statistik som att 2021 fick 49 procent av samhalls elever underkänt i matten vilket visar att det är samma sits på andra skolor också. Behöver matten bli lättare? Vad tycker du?

Läs artikeln på WGYnytt    |    Till skoltidningen WGYnytt