Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Göteborg, Angeredswebben:

Björn motar segregationÅstrand besökte Angeredsgymnasiet

2018-10-18 / Rickard Strid

Åter igen kommer besökare för att dricka ur kunskapens källa. Denna gång besöktes Angeredsgymnasiet av Björn Åstrand, regeringens särskilde utredare för en likvärdig skola. Angeredswebben var med när Patrick Gladh presenterade Angeredsgymnasiets arbete.

När regeringen kallar är det dags att lämna sitt ide. Björn Åstrand har tagit ledigt från sitt jobb som universitetslektor på Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet. Onsdagen den 17 oktober landar Björn vid kaffeautomaten med Roger Bloom för att snarast hämtas upp av Patrick Gladh för att få sig en dos Angeredsutmaning, Angeredsmodell, GPS och en rad andra projekt som drivs på Angeredsgymnasiet.

På Regeringskansliets hemsida kan läsas "Skolsegregationen ska brytas. I dag tillsätter regeringen en utredning som ska föreslå åtgärder för att minska skolsegregationen och för att förbättra resurstilldelningen till förskoleklass och grundskola. Syftet är att öka likvärdigheten inom berörda skolformer."

Detta är vad Björn arbetar med. Ett åtagande som inte är gjort i en handvändnng. Mycket handlar om att orientera sig och det är därför, på väg till ett andra möte, Björn passar på att dyka in på en gymnasieskola som gjort sig känd för att arbeta kompensatoriskt på ett mer okonventionellt sätt.

För vår besökare beskriver Patrick Gladh det som att, inte överge att arbeta avgränsande kompensatoriska utan, lägga till ett inkluderande kompensatoriska arbetssätt. Avgränsande handlar om att se till att allt fungerar i skolan med bland annat material och kompetens, men detta kan vi inte nöja oss med. Vi måste söka utanför skolan, förstå elevernas situation, sammanhang och framtidstro. Om situationen och sammanhanget är begränsande, om förebilder och framtidstro saknas så måste vi kompensera för detta. Exempelvis Angeredsutmaningens arbete mot företag, Angeredsmodellens arbete med kollegialt lärande och GPS (Guide På Skolan) är projekt som alla handlar om att ge elever självförtroende, övertyga om att alla har en möjlighet.

Björn lyssnar intresserat och instämmer allt som oftast. När Angeredswebben efter en halvtimme ber honom att sammanfatta sitt påbörjade arbete, pekar han på tre punkter som regeringen gett honom i uppgift att utreda. Det handlar om att ta fram förslag som minskar skolsegregationen för att öka likvärdigheten inom svensk skola. För att göra detta behöver man förmodligen skruva på resursfördelningen. Det handlar om att fördela de 6 miljarder kronor som staten nu öronmärkt för en strävan mot en likvärdig skola. Men då handlar det om att veta vad man gör, poängterar Björn. 

- Man kan misslyckas med rätt mycket pengar också. Om man vänder på det. Det handlar om att ge varenda unge en riktigt bra chans oavsett vilka föräldrar de har.

Där lämnar vi Björn och Patrick som fortsätter diskussionen med nytillände Daniel Viklund. Samtalet fick fortsätta bakom stängda dörrar.

Läs mer om regeringens uppdrag till Björn här.

Läs artikeln på Angeredswebben    |    Till skoltidningen Angeredswebben