Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Göteborg, Angeredswebben:

Socialt hållbart med Angeredsutmaningen

2018-09-18 / Rickard Strid

Samling för gruppbild. Alla antar utmaningen!

Tisdagen den 18 september. I B3 samlas ett tiotal företag för att tillsammans med Angeredsgymnasiet under fyra timmar diskutera i huvudsak social hållbarhet.

Dagens program är digert. På agendan står presentationer från Vinges Stina Karinsdotter och Estrellas Ingela Fondin som inleder med sina respektive företags syn på hållbarhetsarbete. Fika bjuds och mingel inleds där elever från Angeredsgymnasiet får möjlighet att knyta värdefulla kontakter. Dagen fortsätter via diskussioner om stipendier och uppvisande av UF-verksamhet på skolan. Sedan vidtar samtalen mellan företagsrepresentanter och skolrepresentanter som är ungefär lika delar personal och elever på skolan. Dagen avrundas med eftertraktat rådgivarmingel och summering för att sedan avslutas med Pasta Kalkonara med fusili i Restaurang Blå.

När Angeredswebben dimper ner under fikapausen är stämningen efter precis avslutad gruppbild uppslupen. Ljudnivån är hög och alla är upptagna med värdefulla samtal precis i anslutning till Ingela Fondins avslutade presentation.

Deltagarna lyssnar till Estrellas presentation. Ingela Fondin (tv) och Stina Karinsdotter (th).
När vi pratar med Ingela Fondin, Estrella, och Stina Karinsdotter, Vinge, understryker de båda vikten av att vara med i Angeredsutmaningen bland annat för strävan efter kulturell mångfald inom företagsmiljön. För Estrella är även den lokala förankringen viktig i samarbetet inom Angeredsmodellen.

- Mångfalden är en styrka och bidrar till ett härligt klimat. Vad gäller hållbarhetsarbete är det viktigt att hitta sitt eget sätt att arbeta på, att lägga och utgå från enstabild grund. Det behöver inte vara så tungt och byråkratiskt, avslutar Ingela.

Stina är imponerad av eleverna som på ett självklart sätt tar kontakt och utmanar med roliga frågor. 

- Man har fått prata om alla de frågorna som Vinge är engagerad i. Det är roligt att eleverna är så intresserade, menar Stina.

När vi lämnar B3 är det svårt att komma därifrån. Inne i salen fortsätter diskussionerna och utanför samlas elever som, inte omöjligt, skulle vilja delta. Det ser bra ut för Angeredsmodellen.

Läs artikeln på Angeredswebben    |    Till skoltidningen Angeredswebben