Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Göteborg, No Limit:

Mortal engines bok recension.

2019-04-02 / Leon Hansson

Omslaget för första boken i serien.

Mortal engines av Philip reeve,är en känd bok serie över hela världen. Huvud karaktärerna är Hester sho och Tom natsworthy. Böckerna är på engelska, men det finns svenska översättningar för bok ett och två. Den handlar om en dystopi, långt långt fram i tiden. Serien består av fyra böcker.

Jag blev chockad över hur bra serien var när jag läste den. Jag malde igenom först ettan, sen tvåan, sen trean. Böckerna handlar om en dystopi, långt, långt framåt, Tre tusen år har jag för mig, där världen var förstörd. Detta är ett på grund av ett krig som skedde långt innan storyn utspelade sig, typ nu, som bröt ut. Detta krig kallades för ” sextio minuters kriget”, direkt översätt. Det förstörde hela planeten, samt nästan hela mänskligheten. (Det fanns också as grymma robotar som kallar för stalkers)! Tre tusen år senare, så finns det stora rullande städer. Just det. Rullande städer, (a.k.a traction cities). Dom rullar runt och äter andra städer. Just det. Äter andra städer. Dom har stora mekaniska käftar som dom fångar in byten med. Just de- okej jag ska sluta nu. Byterna är mindre städer. Där ifrån får man material från skrovet, slavar man kan sälja, maten som finns ombord, och kanske lite old tech om man har tur. (Old tech är teknik som vi har nu, som överlevde sextio minuters kriget). Där majoriteten av städerna jagar, det enorma området är i Europa-Asien trakterna, och kallas för: ”the great hunting ground” eller på svenska: ”de stora jaktmarkerna”. Amerika kallas för ”the dead continent”, Afrika kallas Afrika, och Oceanien nämns inte. Det finns folk som inte bor på traction cities, men det finns en organisation bland dem som kallas för: ”the green storm”. Dom utför ett riktigt hot förens deras ledare dödas och dom skapar fred. Men green storm är inte så glada med det. Men en sak är säker. Du borde kolla upp den här bok serien, även om min förklaring kanske inte var så bra. Fyra böcker, bra serie, kan inte förklara så mycket viktigt man får veta i fyran, för jag är inte klar med den. PEASE OUT, HOMIES! (>•

Läs artikeln på No Limit    |    Till skoltidningen No Limit