Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Enköping, WGYnytt:

Ungdomar på WGY och deras erfarenhet av läsning

2022-11-16 / Ebba Petersson

Att läsa eller att inte läsa – det är det som är frågan. På Westerlundska Gymnasiet är det inte många elever som lånar böcker i skolans bibliotek, trots att det finns ett brett utbud av böcker i många olika genrer. Vad tycker egentligen ungdomar på Westerlundska om att läsa? Skolans bibliotekarie berättar att läsningen minskar på skolan, och att den vanligaste genren av lånade böcker är manga, fantasy och romance.

Det finns mycket fakta som påvisar att läsning påverkar ungdomar och deras utveckling. Redan när vi är barn så utvecklas vårt ordförråd och språkkunskap av att läsa själva eller lyssna när en förälder högläser. Detta kallas kognitiv utveckling. Vi lär oss förstå, minnas, analysera, jämföra och lösa problem. Med åren så minskar entusiasmen för ungas läsning, trots forskning som påvisar hur viktigt det är. Det finns många olika anledningar till att intresset minskar för läsning bland ungdomar, bland annat när det inte finns tillräckligt med böcker nära till hands. Detta är dock inte ett problem på Westerlundska Gymnasiet. Här finns ett bibliotek med ett brett urval av böcker och en entusiastisk bibliotekarie. Många personer som specialiserar sig inom psykisk ohälsa bland unga rekommenderar att läsa fler böcker. Det hjälper oss att komma till ro på kvällen innan vi ska sova och för att ta en paus från verkligheten.

 

När vi ändå pratar om forskning så finns det nya studier som visar att läsning bland ungdomar minskar drastiskt.

”50 procent av eleverna i årskurs nio läser inte ens en sida sammanhängande facklitteratur på papper eller skärmen vanlig skoldag.” Detta skriver Läraren.se. Vad detta beror på är svårt att förklara, om ansvaret ligger på Skolverket och lärare eller på oss elever själva. Läsning är otroligt viktigt att vi bevarar, särskilt i ung ålder. I artikeln om minskad läsning skriver de att den enda lösningen är att pusha elever mer och att det handlar om yttre förväntningar för att få en inre motivation.

 

Att läsa böcker på fritiden kan vara svårt för många. Man måste hitta en bok som känns intressant och framför allt måste man hitta tiden för att kunna läsa. Det är dock inte så svårt som många tror. Mitt bästa tips är att hitta en genre eller en nisch som du gillar och som får dig att bli intresserad. När du har listat ut det så är det väldigt enkelt att fortsätta på det spåret. Jag själv gillar att läsa böcker som är baserade på verkliga händelser, till exempel historier som kopplas till Andra Världskriget, eller skjutningar i Stockholmsförorter. Min bästa bok som jag har läst är ”Godnatt Mister Tom”. När jag var liten läste min mamma den för mig, och nu läser jag den ungefär en gång om året. Det är en historia som handlar om ett flyktingbarn från London som flyttar ut på den engelska landsbygden. Pojken hamnar hos en äldre farbror vars fru dog för många år sedan. Han får lära sig skriva, läsa och måla med Mister Tom. Boken ger oss som läsare en inblick i hur många som påverkades av andra världskriget, den gestaltar även personlig utveckling väldigt fint.

 

Jag har även frågat fyra olika personer på samhällsprogrammet här på Westerlundska om deras erfarenheter av läsning. Svaren var väldigt varierade, beroende på hur mycket personerna läser på fritiden. Shona Karlsson Cooper och Chris Åkerlund är två personer som läser mycket på sin fritid. Chris har läst 7 böcker, bara i år. Hon läser till stor del drama, och aldrig science fiction.

”Jag läser övervägande böcker på engelska eftersom det är ett bredare vokabulär och det engelska språket har fler ord för att beskriva komplexa saker.” säger Chris.

En annan fråga som jag ville reda ut var vad elever tycker om att läsa som projekt i skolan. Alla jag frågade tycker att det är kul att läsa i skolan. Klara Johnsson berättar till och med att den bästa boken hon har läst var en bok hon läste under 1an här på Westerlundska. Det var ”The Hate U Give”. Klara tyckte att den boken var intressant eftersom den tar upp aktuella problem på ett intressant sätt.

”Jag älskar att läsa i skolan,” säger Matilda Sjöberg, ”Det är enkelt, och det blir alltid intressanta diskussioner och seminarium efteråt.”

Chris Åkerlund och Shona Karlsson Cooper förstår dock problemet med att läsa i skolan. Läsning är inte för alla och därför borde det inte vara ett projekt i skolan som pågår för länge och som händer för ofta. När jag frågade om det var roligast att läsa eller att lyssna på en bok så svarade alla att de hellre läser. För dessa fyra personer så är det tydligen lättare att hitta fokus om de får hålla i en fysisk bok.

Alla elever lånar böcker som läromedel i skolan, men det är inte många som kommer till skolbiblioteket och lånar skönlitterära böcker för nöjes skull. Varför är det så? Det kan inte bibliotekarien Ann-Sofie svara på. Hon antar att elever tappar intresset för att läsa böcker under högstadiet.

”Det finns nog helt enkelt inte tillräckligt bra böcker, om jag ska vara ärlig”, säger Ann-Sofie.

 Lärare satsar även mindre på läsning med åren under skolgången. Den mest populära genren bland ungdomar på Westerlundska verkar vara fantasy, romance och manga. Det är svårt att få en överblick, då det inte är många som lånar böcker från skolans bibliotek. Att fråga en bibliotekarie om deras bästa boktips är som att fråga en förälder om deras favoritbarn, förklarar Ann-Sofie. Det går inte att välja bara en bok då alla ligger henne varmt om hjärtat. Efter ett tag kunde hon välja ut två böcker, nämligen ”Good Omens” och ”Neverwhere”. Båda böckerna finns att låna i skolans bibliotek.

Läs artikeln på WGYnytt    |    Till skoltidningen WGYnytt