Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Klippan, Åbynews:

Bokrecension ”The Giver”

2018-04-12 / Madeleine Ljung

The Giver är skriven av Lois Lowry som publicerades 1993. Denna dystopi blev väldigt populär då en filmatisering kom till som hade premiär i augusti 2014 med regissören Phillip Noyce.

Handling

Jonas lever i ett samhälle där det inte finns någon fattigdom, inget krig och inga brottsligheter. Hela samhället har sina regler där ingen ska kunna göra fel eller välja fel. I slutet av året blir det en ceremoni för att man blir äldre. Jonas ska bli 12 år och under den ceremonin får de sin arbetsuppgift. Jonas blir utvald till ”The Receiver” där han så undergå en träning och få alla minnen som går från generation långt bak i tiden. Jonas inser egentligen vad världen innehåller och förstår att det samhälle han lever i är inte så rättfärdigt som det verkar.

Recension

The Giver var underbar att läsa men också väldigt sårande. Det börjar med detta glada samhälle där alla lever i frid och som läsare vill man nästan också leva i det samhället. Men som boken fortsätter så blir det bara mer dystert. Trots det var hela boken väldigt simpel och komplex. Man går inte in på mycket andra detaljer, utan man håller sig mycket till Jonas och vad han går igenom och vad han upplever. På det sätt får man inte reda på mycket hur de andra har det, men man förstår hela samhället ändå.

Med tanke på att boken höll sig verkligen till Jonas blev budskapet väldigt tydligt. Detaljerna gör verkligen att det känns som att man är där och hela upplevelsen är en bergodalbana. Jag tyckte att handlingen var väldigt intressant och slutet blev lite vagt men det är nog för att det finns tre böcker som kommer efter denna.

Jag skulle rekommendera den här boken, speciellt om man läser den på engelska.

Betyg: 9/10

Läs artikeln på Åbynews    |    Till skoltidningen Åbynews