Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Kungsör, VIVA News:

Att skapa en levande saga..

2020-05-15 / Therése Berglund

Barnskötarutbildningen fick i uppgift att träna sitt ledarskap och planera, genomföra, dokumentera och utvärdera en aktivitet för barn tre till fem år. De skulle välja aktivitetsform själva, men utgångspunkten var att träna att göra en planering utifrån Läroplanen för förskolan (Lpfö18). Pga pandemien fanns dock inga barn att tillgå, så eleverna själva fick agera ungar.Så här lyder Therése Berglunds saga:

Det är tidig morgon, solens varma stålar har precis börjat titta fram på himlen och 

alla skogens djur börjar sakta vakna upp efter en skön natts sömn. Det hörs ett ljud ifrån skogsgläntan, det låter som att någon håller på att förbereda frukost.

Fråga till barnen: Vilket djur är det vi hör och vad heter det?

Det är A som fixar och håller på att duka fram en ordentlig frukost.  H-n vet att frukosten är det viktigaste målet på dagen. Det är viktigt för att ladda kroppen med bra energi så att man orkar starta dagen och frukost gör faktiskt att vi mår bättre. A äter därför...

Fråga till barnen: Vad äter A till frukost?

Efter en sådan frukost är kroppen mätt och belåten. Den har fått i sig precis allt som den behöver för att starta dagen på bästa sätt. Nu orkar A gå på sin morgonpromenad. H-n ska gå över ängen, men behöver vår hjälp. 

För att hjälpa A över ängen måste vi hoppa 6 stora hopp framåt. 

A går över ängen och njuter av värmen som solen ger. Åh, blommorna luktar så gott och de har så många vackra färger! När A kommer över på andra sidan och får syn på sin kära vän...

Fråga till barnen: Vad heter A:s vän och vad är det för djur?

B ser ut att stå och tänka på något.
- “Godmorgon B, vad står du och funderar över?” frågar A.
- “Godmorgon”, svarar B. “Jo du förstår att det är en myr stig här och jag vet att det är 5 myror som ska gå över och jag skulle vilja räkna dem så att jag är säker på att jag inte råkar trampa på någon. Problemet är att jag inte kan räkna, kan du hjälpa mig?”

Till barnen: Visst kan vi hjälpa B att hitta och räkna till 5 myror?

Alla myror tog sig säkert över. Nu kan de båda vännerna fortsätta sin promenad tillsammans. De går vidare bredvid varandra och pratar om hur skönt det är med en promenad i solen och i skogen. Det bästa är att kroppen mår bra av att röra på sig och att göra det utomhus i den friska luften är ju ännu bättre. Frisk luft är jättebra för hjärnan och då är det lättare att tänka. De pratar om alla färger på de blommorna som de går förbi, den vackra sången från fåglarna och dom hälsar på alla sina djurvänner som de möter.  

Fråga till barnen: Vad bor det mer för djur i skogen?

Efter en lång, lång promenad tillsammans är det dags att gå hem. De båda vännerna säger adjö till varandra och går åt varsitt håll. Nu måste vi hjälpa A att ta sig hem till skogsgläntan igen. 

Till barnen: För att hjälpa A hem måste vi hoppa hage. 

A är äntligen hemma och är efter den långa promenaden och all den friska luften hungrig igen och måste dricka massor med vatten. A tackar er för all hjälp!

 

Läs artikeln på VIVA News    |    Till skoltidningen VIVA News