Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Linköping, Tall-joxen:

Poesi i skolarbetet

2018-05-07 / Johanna

Vi har under två veckors tid arbetat med dikter på svenskan. Under arbetet har vi skrivit dikter enskilt, i par och i helklass. 

Elisabet Arnell har varit vår lärare under arbetet. Jag är jättenöjd över elevernas engagemang  men jag tror att kvaliteten på dikterna hade blivit ännu bättre om vi fortsatt med arbetet under längre tid. De alla har gjort det till sin egen grej. Jag beundrar elevernas ansvar och deras egen drivkraft till att föra arbetet framåt, säger Elisabet själv om arbetet.

Vi har också haft hjälp av lärarstudenten Nathalie som även varit på skolan några veckor förra året. Hon har varit med under lektionerna och även hållit i en genomgång. Många elever är nöjda med hennes arbete och tycker att det är något av det bästa med arbetsområdet. Att skriva dikter har varit något nytt för eleverna. Ingen av de intervjuade hade någon tidigare erfarenhet av diktskrivande. Under arbetet har vi fått jobba med många olika dikter bla femrading, 575dikter, rimdikter och förr-och-nu-dikter. 575 dikterna består av tre rader med fem stavelser på första raden, sju på den andra och fem på den sista. Den har också varit väldig populär bland eleverna.

Jag gillade 575 dikterna mest för att de var annorlunda mot dem andra, säger Emma Lupascu i 6B. Till och med Elisabet själv håller med om detta. Den är bunden och det finns regler till skillnad från i de andra dikterna, säger hon. Det här arbetet pågick under ungefär två veckor och många elever tycker att det varit ett roligt arbete som de inte skulle ha något emot att fortsätta med. Det har varit fritt eftersom att man fått prata med varandra och hjälpas åt. Man har också kunnat uttrycka sina känslor mer än vanligt i skolarbetet, berättar Emma Olsson i 6A. Själv har jag inte skrivit dikter men jag har läst några dikter i kören jag är med i. Jag har dock skrivit julklappsrim och låttexter, svarade Elisabet Arnell när jag frågade om hennes egna erfarenhet. Det har inte bara varit lätt och roligt under arbetet. Ibland har det varit svårt för eleverna att komma på vad de ska skriva om och att hålla koncentration under lektionerna. Trots det har alla presterat resultat som överraskat Elisabet.

Läs artikeln på Tall-joxen    |    Till skoltidningen Tall-joxen