Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Norrköping, Lärkan:

ES18c gör sin egen föreställning

2020-10-15 / Lia Johansson

Eleverna i ES18c.
Alicia Tapia Bergquist.

Att skapa en egen föreställning helt från grunden. Det är något som musikeleverna i årskurs tre gör just nu.  - Det roligaste är att vi får göra det själva och bestämma i princip allt, säger Alicia Tapia Bergquist, en av eleverna som jobbar med projektet. 

För de som studerar musik på De Geergymnasiet ser gymnasiearbetet lite annorlunda ut. De skapar en egen föreställning, i samarbete med Norrköpings Symfoniorkester. Det är något som händer varje år, och nu är det dags för ES18c att få göra sitt SON-projekt. Projektet beräknas ha premiär någon gång i början av 2021. 


Alicia Tapia Bergquist i ES18c berättar om hur arbetet med SON-projektet går till.

 - Vi gör det helt från grunden! Vi kommer på storyn, danser, manus och bestämmer vilka låtar som ska vara med.
Eleverna är uppdelade i olika grupper som har olika ansvarsområden. Exempelvis manus- och programgruppen, arrangemangsgruppen, koreografigruppen, marknadsföringsgruppen och teknikgruppen. Alicia har varit med i manusgruppen, och är nu även med i koreografigruppen.
- I manusgruppen diskuterade vi fram den historia som vi vill berätta, och så röstade hela klassen om exempelvis vad projektet skulle heta och vilka låtar som skulle vara med. 


Manuset är klart

 - Det svåraste med manuset var att få ihop tiden och att inte sväva iväg för mycket, tycker Alicia. 

Föreställningen ska vara 50 minuter, varav ungefär 13 minuter är tal. Resten är musik. Musiken ska vara uppdelade i hälften klassiskt, hälften annat. Det gör att det är mycket att förhålla sig till och allt måste klaffa tidsmässigt. 


Nu, i början av oktober, har manuset precis blivit helt klart. Enligt Alicia är manuset och själva storyn det grundläggande jobbet, som gör att alla andra kan påbörja sitt arbete. 

 - Arrgruppen är i full gång med att arra låtarna, klassens två kompositörer har börjat komponera sina stycken och jag och de andra i koreografigruppen har börjat koreografera danser till föreställningen. 

Varje tisdag har de en tre och en halv timmes lång lektion där de jobbar med projektet.
- Då jobbar vi i princip nonstop, vi behöver all tid eftersom det är så mycket jobb. 


Live eller filmat?

Men trots hur bra arbetet verkar flyta på finns det orosmoln som hopar sig över projektet - corona. På grund av reglerna kring hur många man får vara på en föreställning måste de göra anpassningar.

 - Vi kommer förmodligen inte kunna ha en hel symfoniorkester, utan får istället ha en sinfonietta.
Sinfonietta är en mindre orkester, och i det här fallet innebär det att bland annat många blåsinstrument är bortplockade. Om inte 50-personers-regeln ändras kommer de inte kunna ha någon publik alls utan får istället göra en film av föreställningen. Men Alicia har inte tappat hoppet om en live-föreställning. 

 - Om de höjer gränsen till 500 finns det chans att vi får göra det live, men med en mindre publik än vanligt. 


Även om corona gör projektet mer osäkert hindrar det inte arbetet med SON-projektet från att vara kul. Alicia tycker att det är roligt att de får skapa sin föreställning själva och bestämma hur allt ska vara. Hon och resten av hennes klass är väldigt taggade på att få se hur föreställningen blir i slutändan. 

 - Det är så häftigt att skapa något från ingenting till att det blir klart, och att få vara med genom hela processen.

 

Läs artikeln på Lärkan    |    Till skoltidningen Lärkan