Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Norrköping, Lärkan:

Tips – så stänger du av sociala medier och notiser

2019-10-07 / Olle Peterson

Brukar du känna dig stressad av din mobil och sociala medier? Med dagens teknik är det lätt att känna att man ibland slösar bort tid i onödan. Så sparar du tid och tar bort notiser.

De sociala mediers affärsidé går ut på att hela tiden locka till sig vår uppmärksamhet och få oss att stanna så länge som möjligt, vilket ofta går emot vad vi själva egentligen vill. Här kommer några tips på några konkreta och enkla saker du kan göra nu direkt för att minska stressen från din mobil och sociala medier.

1. Stäng av notiser i mobilen

Notiser är de små meddelandena som ploppar upp på skärmen när du fått ett nytt meddelande, när någon gillat din bild på Instagram eller liknande. Det kallas även ibland för aviseringar.

Om du inte själv reglerar vad olika appar på din mobil ska få skicka som notiser finns en risk att du blir totalt översvämmad.

Gör så här:iPhone

Gå till Inställningar > Notiser

Kolla igenom listan och fundera på vilka notiser du verkligen vill ha eller behöver. Om du ofta är inne på Instagram eller Facebook kanske du inte behöver notiser överhuvudtaget. Ifall du ändå går in i appen regelbundet så märker du vad som händer oavsett. Det händer väldigt mycket där hela tiden.


Här ser vi hur inställningarna för notiser för Instagram ser ut på mobilen. Låt oss gå igenom vad de olika alternativen betyder:

Tillåt notiser: Om appen får skicka notiser överhuvudtaget. Slå av detta på alla appar som du inte vill få notiser från.

Visa i notis-center: Det är listan på händelser du får fram om du sveper med fingret uppifrån och ned på skärmen på mobilen.

Ljud: Den här har jag i princip avstängd för allt utom SMS. Gillar inte ljud på mobilen generellt.

Appsymbol-bricka: Det är den lilla röda pluppen med en siffra i som kommer upp på en mapp eller app-ikon på hemskärmen. Jättebra att stänga av om du t.ex. har många olästa mail. Många personer kan ha tre och fyrsiffriga nummer i en röd plupp på sin mail-ikon. Mardröm!
Lätt att slippa genom att bara slå av denna notis-funktion.

Visa vid låst skärm: Bestämmer om notifikationer från appen ska synas även när skärmen är låst. Använd sparsamt är mitt tips för det kan vara väldigt stressande att se en massa notiser varje gång man vill kolla klockan till exempel.


Det sista alternativen under notisinställningarna är hur du vill visa notiser på låst skärm (om du vill göra det alltså). Jag använder i princip bara banderoller. Notiser som man måste klicka på, alternativet “notiser” alltså, är bara störigt tycker jag – det använder jag aldrig.

Android
  • Gå till Inställningar
  • Välj aviseringar

  • Klicka in på appar du vill stänga av notiser för eller begränsa
  • Välj på vilket sätt du vill få notiser:
  • De olika alternativen innebär:

    Tillåt meddelande: Du får notiser om alla meddelanden inifrån appen. Du kan gå in i appens inställningar för att justera vilka notiser du får.

    Lågprioritetsmeddelande: Du får en notis men de kommer inte plinga till, vibrera eller synas på låsskärmen.

    Blockera alla meddelanden: Alternativet om du inte vill få några notiser alls.

    2. Ta för vana att inte tillåta notiser som standard

    Varje gång du laddar ned och installerar en ny app så kommer appen be dig om tillåtelse att skicka notiser.

    Ta för varna att alltid tacka nej! Ha det som normalläget, helt enkelt. I vissa appar t.ex. matutkörning eller taxiservice kan du behöva ha notiser för att veta när din order är på väg och så vidare. Men i de flesta fall behöver du inte notiser för appen.

    Låt i så fall appen argumentera för sin sak och verkligen förklara varför det kommer förbättra din upplevelse.

    Du kan alltid gå tillbaka och slå på notiser i appen om du skulle ångra dig längre fram (men det kommer du knappas göra).

    3. Ha mobilen på ljudlöst

    I dag så har vi för vana att ha mobilen med oss vart vi går. I fickan, framför oss på bordet eller i handen.

    Då behöver vi inte höra mobilen plinga. Det räcker bra med en vibration, om ens det.

    Visst kan det finnas situationer där vi behöver höra om det ringer, t.ex. för föräldrar kan det vara viktigt att ta emot samtal rörande ens barn eller om du har en tid att passa.

    Men försök att ta för vana att ha mobilen på ljudlöst så mycket som möjligt när du inte behöver vara lika anträffbar, t.ex. när du är hemma och ska ta det lugnt. 

    Testa också att helt stänga av vibrationerna och se om du kommer sakna det.

    4. Justera notis-inställningarna inom apparna för Instagram, Twitter och gmail (iPhone/Android)

    Genom att bestämma vilka händelser du vill få notiser om så kan du också sålla mer i informationsflödet och få kontroll över vad som händer på din mobil.

    Det här är några exempel med liknande funktioner finns för de flesta apparna.

    Instagram
  • I Instagram-appen gå till din profil 
  • Tryck på kugghjulet högst upp i högra hörnet
  • Scrolla ned till Inställningar för push-meddelanden
  • Välj vilka händelser du vill få notiser för
  • Twitter 
  • Tryck på din profil
  • Tryck på det lilla kugghjulet eller välj Inställningar och integritet i menyn
  • Välj Notiser > Pushnotiser
  • Välj vilka händelser du vill få notiser om.
  • Gmail
  • Tryck på meny-strecken i vänstra hörnet
  • Tryck på kugghjulet / Inställningar
  • Välj ditt konto (din gmailadress)
  • Tryck på Aviseringar
  • Välj om du vill få notiser om alla nya mail, enbart primära (det som gmail bedömer som viktiga mail) eller inga alls.

  • 5. Använd och schemalägg “stör ej”-funktionen

    De flesta smartphones, både iPhone och Android, har en “Stör ej”-funktion. När den är aktiverad så får man inte några notiser eller samtal, förutom från prioriterade kontakter (t.ex. familjen). Du kan så på det manuellt när du behöver koncentrera dig eller inte vill bli störd.

    Du kan även schemalägga funktionen att gå igång automatiskt, t.ex. mellan 22-07 varje dag. Jag tänkte nu visa hur du gör en sådan schemaläggning både på iPhone och Android.

    iPhone

    Du bestämmer hur du vill att din “stör ej”-funktions ska fungera genom att gå till
    Inställningar > Stör ej

    “Stör ej” är ett bra verktyg för den som är lättväckt och störs av vibrationer. Den stänger av alla notiser förutom alarm och väckarklockan och eventuella samtal. Du kan själv schemalägga när du vill mobilen ska gå in i sovläget. I detta fall är telefonen schemalagt mellan 23.00 och 05.30 varje dag, det vill säga när man sover.

    Du kan även välja vilka samtal som ska tillåtas. Om du överhuvudtaget vill ha det. I detta fall är mobilen inställd på favoriter. De kontakter du har valt som favoriter är aktiverat och hörs om någon av de ringer. Skulle en försäljare ringa hörs inte det för dig. Toppen!

    Du kan även aktivera “Upprepade samtal” så att om samma nummer ringer två gånger inom 3 minuter kommer de fram – vilket jag tänker är bra om någon verkligen verkligen behöver få tag på en.

    Aktivera Stör ej vid behov

    Att aktivera “Stör ej” manuellt vid behov är enkelt. Jag gör det t.ex. när jag behöver koncentrera mig på plugget eller ta en paus från sociala medier. Bara svep upp underifrån på skärmen och klicka på mån-symbolen ☾

    Android

    Android-telefoner kan ju ha lite variationer gällande funktioner, utseende på menyer och liknande beroende på tillverkare och modell. Men principen borde vara hyfsat den samma på de flesta telefonerna.

    Gå till Inställningar > Ljud & Meddelanden 

    Titta under Aviseringar efter Stör ej. Här kan du aktivera Stör ej-läget manuellt om du vill. Om du trycker så får du upp alternativ där du kan ställa in vilka ljud och vibrationer som ska komma igenom, välja prioritet t.ex. om du vill att dina kontakter som är markerade som favoriter (familj, nära vänner) ska kunna komma igenom etc.

    Tryck på Schema.

    Tryck på plus-tecknet för att göra ett nytt schema.

    Bestäm vilka dagar du vill schemalägga Stör ej (t.ex. alla vardagar) och vilka tider som ska gälla samt prioriteringsinställning.

    Tryck Spara. 

    Klart!


    6. Flytta runt eller flytta bort ikonerna för sociala medier-apparna

    Vi människor är ju vanedjur och det är lätt att fastna i en ond cirkel av skrollande på mobilen. Kroppens muskelminne lär sig snabbt var ikonen för mail, Facebook eller Instagram är.

    Då är det lätt hänt att när man slentrianmässigt sträcker sig efter mobilen för att typ kolla klockan eller göra något så går liksom fingrarna på automatik. Så plötsligt inser man att man suttit och skrollat i sitt flöde i 5 minuter innan man kommer på sig själv med vad man gör.

    Genom att helt enkelt ta för vana att byta plats på ikonerna på hemskärmen då och då så hindrar du det här muskelminnet från att fungera. Då kommer du behöva faktiskt titta på skärmen och tänka efter vilken app du faktiskt skulle använda.

    Lägg i undermappar eller på ett annat skrivbord

    Om du fortfarande har för lätt att hitta till appen, testa att lägga den i en undermapp, då krävs det plötsligt två tryck för att ta sig in.

    Du kan också lägga den på ett annat skrivbord än det första, så det kräver mer eftertanke och tid för att klicka in.

    Om du använder android kan du låta den ligga i din app-meny och helt skippa på att ha den på själva skrivbordet.

    Radera appen helt och hållet

    Det här tipset är extra bra för Facebook. Om du har en tendens att överkonsumera Facebook kan det vara ett jättebra knep att helt enkelt radera Facebook-appen.

    Du kommer fortfarande kunna använda Facebook i mobilen men genom webbläsaren, vilket inte är lika smidigt och kräver mer jobb. Då kommer du inte slentrianskrolla lika mycket utan bara göra det när det känns mer eller mindre nödvändigt.

    Om du har sidor att administrera i ditt jobb kan du använda den separata appen Sidor så slipper du ditt privata flöde när du ska jobba.


    7. Öva på att lämna mobilen hemma

    En annan bra sak att öva sig på är att vara helt onåbar. Att bara inse att världen inte står och faller med att det går att kontakta en alla minuter på dygnet.

    När jag åker och handlar, åker på träning eller går en promenad så lämnar jag ibland mobilen hemma helt och hållet. Om någon ringt så ser jag ju det när jag kommer hem, no biggie. 

    Absolut att jag fattar att detta inte känns som ett alternativ om man har barn. Och har du barn kan du ju deala med en eventuell partner att en av er lämnar mobilen hemma när ni åker någonstans till exempel.


    8. Använd appen Forest för att hålla koncentrationen uppe

    En sak som kan vara svår när man är igång med massa saker på sociala medier är att koncentrera sig på en sak under en lite längre tid. Det här tror jag många som jobbar med internet/sociala medier kan känna igen sig i.

    Appen Forest (iPhone/Android) funkar så att du väljer hur lång tid du vill koncentrera dig. Appen planterar då en liten planta som kommer växa till ett träd under den tid du satt ut – förutsatt att du inte lämnar appen. Om du lämnar appen så dör trädet.

    Vem vill döda träd liksom??

    Flygplansläge och en timer

    En annan metod som funkar minst lika bra är att sätta mobilen i flygplansläge och sätta en timer t.ex. på en timme som du ska koncentrera dig.

    Inget fuskande i webbläsaren!

    Se såklart till att inte ha Messenger, Facebook eller någon annan sociala media uppe i webbläsaren under tiden du ska koncentrera dig.

    Lycka till!

    Läs artikeln på Lärkan    |    Till skoltidningen Lärkan