Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Tyresö, Strandaren:

Lärorik ögonöppnare om historiens mörkaste skeenden

2019-03-07 / Alice Alm och Hedda Röstin

Det 27 januari varje år minns vi offren för Förintelsen lite extra noga, då är det nämligen Förintelsens minnesdag. Strandaren var på plats på Forum för levande historia inför minnesdagen.

Strax innan lunch, fredagen innan ovan nämnda minnesdag, begav sig tre representanter för Strandaren från Strandskolan. Målet för turen var Forum för levande historia. Väl där väntade ett samtal mellan Deborah Lipstadt, historiker från USA, och myndighetens överintendent, Ingrid Lomfors, om antisemitism. Diskussionen, och ett musikstycke, markerade öppningen av en ny utställning.
När samtalet, och tonerna från den efterföljande musiken, klingat ut var det dags att besöka utställningen ”Antisemitism – då och nu”.

Vad tycker och tänker de två reportrarna som besökte öppningen av utställningen, som för övrigt var fullbokad, om besöket då?

- Det var intressant och lärorikt. Vi var inte medvetna om fallet med David Irving och var inte medveten om det motstånd man kunde få som förintelsehistoriker, att människor inte tror att Förintelsen hände. Det är ju viktigt att vara medveten om att motståndet fortfarande finns, och att det kan växa om vi inte lär oss om det skett och ser alla bevisen som faktiskt finns. Det kändes coolt att höra henne som varit rådgivare i frågor om USA:s minneshållning av Förintelsen, till både president Clinton och Obama. Vi fick även reda på att det finns en film om det som hon varit med om (rättegången mot förintelseförnekaren David Irving) så där fick vi ju även ett filmtips, berättar Alice och Hedda.

Varför är det viktigt att prata om detta?

- Genom att lära oss om detta kan vi lära oss vad mänskligheten är kapabel till, och därav kan vi lära oss för framtiden. Vi kan se samband mellan hur folk reagerar/agerar då och nu (30-talet och nu) i hela världen. Då det blev ekonomiskt och politiskt oroligt så vill folket hitta en enkel lösning och någon att skylla allting på - en syndabock. De vi skyller på är samma då som nu, det är de som är en minoritet och som är annorlunda. Då skyllde man på judarna i Tyskland för landets dåliga ekonomi, förlust i första världskriget med mera, för att ha någon att skylla på. Idag skyller många i till exempel Europa och USA på invandrare för att de exempelvis “tar” invånarnas jobb (vilket man sa också på 30-talet, då sa man att judarna tog allas jobb och bara förstörde). Såklart sker ju inte alla historiska händelser på samma sätt men det finns många likheter i hur folk agerar och vilka orsakerna är till att nationalismen sprids. Eftersom man kan se de här likheterna kan man lära sig för framtiden. Sen kan vi också se hur långt det kan gå, och om den tysta massan fortsätter vara tyst och inte vågar göra motstånd kan det få förödande konsekvenser såsom Förintelsen. 


Det var även lärorikt och viktigt att lära sig om nazism för att förstå vilken brutal stämning det finns men för att samtidigt hur lätt det är att dras in i det även om det inte är vad man egentligen tycker. Men man får en gemenskap.
Alla nazister hatade ju inte judar, men de följde bara order – hjärntvättning!, säger reporterduon.

Strandarduon två viktigaste punkter under besöket:

Rättegången - att det finns en förnekelse för det

Rundturen på utställning

Utställningen kan ni ta del av här:

https://www.levandehistoria.se/node/4443

Om ni vill se öppningssamtalet i efterhand kan ni göra det här:

https://www.levandehistoria.se/kalendarium/oppning-av-utstallningen-antisemitism-da-och-nu

Läs artikeln på Strandaren    |    Till skoltidningen Strandaren