Följ med in i Westerlundska skolkök
2024-04-12 / Axel Elmersjö
Jag har varit en förmiddag i skolköket och fått en inblick i det välfungerande maskineriet. Från den doftande soppkokningen till bak stationen för konferenser och företag, skapar kökspersonalen en atmosfär av samarbete och skämt. Mitt möte med Magnus avslöjar också den hårda verkligheten bakom skolkökskritiken, matkvaliteten påverkas av så mycket mer än bara smaken. Genom att följa riktlinjerna från Livsmedelsverket strävar skolköket efter att ge eleverna näringsrik och balanserad mat, trots de utmaningar som långa köer och individuella smakpreferenser innebär. Trots de svårigheter som köket möter, lämnar jag upplevelsen både nöjd och med en nyfunnen respekt för den dagliga insatsen som görs för att ge eleverna en god måltid.
Jag kommer till ingången vid skolmatsalen och restaurangchefen Magnus Karlsson kommer och möter upp mig. Magnus är ganska stressad när jag möter honom. Köket har missat att de behöver göra 50 baguetter till elever. Det börjar med att jag får vänta ett tag då Magnus behöver lösa vilka som ska göra baguetterna.
Efter att det har lugnat ner sig lite, så tar Magnus mig till omklädningsrummet. Alla som ska vara i köket får inte ha sina vardagliga kläder, så jag behöver byta om. Jag byter byxor, tröja och får en liten hatt på mitt huvud. Nu när jag är klar och redo så möter jag upp Magnus igen. Det är en ganska hektisk tid i matsalen då lunchen görs i full fart. Idag ska det serveras soppa och pannkakor, en stor favorit hos eleverna. Det är en väldigt god lukt ifrån alla soppor som står och kokar. Det är broccoli- och löksoppa som ska serveras.
Jag börjar att gå runt i köket själv då Magnus har mycket att göra. Jag ser mig omkring och följer efter några anställda som häller upp den färdiga soppan. Sopporna är gjorda ifrån grunden och ger ifrån sig en väldigt god doft. All mat som görs i köket går också till de flesta äldreboende i kommunen. Magnus säger att de blir väldigt mycket att göra, så mycket mat i ett så litet kök som dom har. Det är därför Magnus har haft stort inflytande på bygget i nya skolan. Magnus har varit med att planera och rita det nya köket. Att Magnus har haft inflytande på nya bygget har gjort att nya skolköket kommer bli mycket bättre än vad det är idag. Han säger att man märker nu att skolan är gammal, lokalerna börjar att ge upp.
Det är inte bara till elever och äldreboende man jobbar till. Det finns en till station som egentligen inte har något att göra med skolan, utan denna station är en bakstation. Här bakar man till olika konferenser och företag. Så det finns en del att göra i köket på Westerlundska skolkök säger Magnus. Idag görs det hela 5000 pannkakor i köket i skolköket.
Vi som elever har alltid haft en åsikt gällande skolmaten som serveras i skolköket. Är den god eller inte? Magnus Karlsson svarar på den stora kritiken. Han menar på att det inte är något fel på maten och det är vi som elever som bygger upp dom stora åsikterna. Om man är grundirriterad innan man tar maten, så kommer de bygga upp en negativ syn på maträtten. Denna irritation kan komma ifrån alla väldigt långa köer som kan förekomma vid lunchtiderna.
Skolköket har ett schema så de vet på ett ungefär antal elever som kommer en viss tid. Detta har inte följts och fler elever har kommit vid tider de inte ska komma. Det är lärarnas ansvar att släppa elever den tiden schemat säger att de ska sluta säger Magnus. Man förbereder mat till det antal elever som ska komma den tiden som schemat säger. När det kommer många mer än vad det egentligen ska göra så blir de problem. Mat är inte redo och köerna är långa. Ifall man står i kö länge så kommer man troligen få en negativ syn på maten.
Magnus säger att flera elever som har gått på Westerlundska, kommer tillbaka och säger att de hade fel om maten och tackar Magnus. Vi ska vara tacksamma för den maten vi får i skolan. Vi får gratis och näringsrik mat. Skolköket följer livsmedelsverket riklinjer, som ska göra att vi klarar skolgången. Det kan finnas fler skäl till att man inte tycker om maten.
- Det är svårt att alla ska bli nöjda med kryddningen säger Magnus. Man måste hitta en bra lösning med salt och andra kryddor, men när alla har olika smaklökar för kryddor så blir det väldigt svårt säger Magnus.
– Vi hade framme väldigt många kryddor innan, men detta gick inte då många hällde ut och förstörde, säger Magnus.
Detta gjorde att skolköket inte kunde ha framme kryddor längre på grund av kostnaden. Denna förmiddag har varit väldigt lärorik och jag lämnar skolköket väldigt nöjd och hungrig.
Bakgrund om kökschefen Magnus Karlsson:
Berätta om din yrkeserfarenhet:Har jobbat privat på olika restauranger. 35 yrkeserfarenheter mesta dels privat, 2016 började han jobba som kökschef.
Vad fick dig att intresserade dig av detta yrke? Gick restaurangprogrammet, tidig mat intresse, har alltid varit intresserad av kock yrket.
Vad har du gått för utbildning/ar? Restaurangutbildning och andra småutbildningar inom restaurangbranschen.
Vilka är dina arbetsuppgifter? Fördela arbete, inköp, fakturering, meny planering skola och ålderdomsorger. Stöttar alla under arbetsdagar, mycket planering, jag börjar kvart i sju och slutar kvart över tre.
Vilka utmaningarna har du i ditt yrke? 15 personer, få allt att fungera, gammalt kök. Har haft mycket inflytande till köket, ritat nya köket till nya skolan har gjort det större, vi behöver större kök.
Vad tycker du är roligt i ditt yrke? Kollegorna, matlagningen, jag är jägare och gillar allt med mat att göra.
Vad ger dig energi i ditt yrke? Intresset för matlagning, ingen råvara är den andra lik.