Nyheter från Sveriges alla skoltidningar på ett och samma ställe

Göteborg, No Limit:

Spårvagnsförare: Ett jobb med dramatik

2023-03-23 / Jakob & Matilda

Under en kylig vårdag så träffade vi Nicklas Blücher, spårvagnsförare. Vi skulle få intervjua honom på frågor om hur det är att vara spårvagnsförare. Våran träff var vid kl 12:12 på läge F, men han blev sen. Efter 20 minuter ute i vårvädret så kom Niklas i egen hög person. Han ursäktade sig och förklarade att han inte kunde komma över Hisingsbron på grund av en båt som skulle passera och gjorde så att han blev försenad. För att undkomma vårvädret så gick vi in i centralstationen där vi satte oss på ett kafé. 

Vi visste inte vad vi skulle fråga Nicklas om men vi  improviserade med väldigt individuellt frågor till Nicklas.

 

— Har du någonsin kört över en person?  

 

— Ja. En cyklist cyklade in i en annan spårvagn och fick en rekyl in till mitt spår vid Bellevue. Jag hann stanna men cyklisten kom ända in under spårvagnen. Helst skulle jag inte gå ut. Han sitter fast under spårvagnen och jag ser att han försöker få luft. Jag larmade till centralen efter en ambulans.

— Hur ofta krockar man med bilar?

-När man åker så mycket nära bilar och annan trafik så måste det här hända någon gång.

-Har du någonsin kört på en bil?

— Ja det har hänt 4 gånger på 11 år. Första gången körde jag på en polisbil som körde mot rött och väldigt oprofessionellt. Dom andra incidenterna hände under vintern då det är svårare för oss spårvagnsförare och bilförare att köra lugnt.

—Har din spårvagn någonsin spårat ut?


—Många av mina kollegor har varit med om att deras spårvagn har spåra ut. Ofta så är det inte spårvagnsförarens fel eftersom felet brukar uppstå av solkurva. En Sten eller cykel som har vält under spåret som kan leda till urspårning. 

—Varför stängdes elen bara av vid Brunnsparken? Det hände en gång på kvällen när jag var vid Brunnsparken då elen bara stängdes av. 


—Det kan vara ett tekniskt fel på en elcentral, men också när det är så många spårvagnar på samma ställe som drar ström samt när dom gasar och bromsar så kan dom göra kortslutning i systemet.

—När slutade dom med M21? 


—Det var en olycka på Vasakyrkan som kan vara orsaken varför man bytte dom. Nu ska dom skicka iväg M31 (en nyare version av M21:an) igen och göra dom ännu modernare. Så nu kommer dom uppdatera dom gamla istället. 

—Vilket är den skarpaste svängen?


—Sträckan mellan Svingeln och Olskrokstorget möjligtvis. Eller så är det sträckan mellan Kungssten och Sandarna.

—Hur många upphöjda hållplatser finns det?

 

—Det finns bara 4 som är Vårväderstorget, Gropegårdsgatan, Vågmästareplatsen och Briljantgatan. 

—Varför har vissa M33:or dörrar på båda sidorna och två förarhytter? 


—M33 ska kunna köra på samma spår då dom inte behöver vända. Om bara ett spår är tillgänglig. 

Innan vi visste vad att tiden gick så hade det gått en timme och vi behövde gå. Han skulle byta chaufför med en kollega vid Brunnsparken så vi gick från Centralstationen igenom Nordstan till Brunnsparken. Där skildes vi ifrån då vi behövde komma på våran buss tillbaka till skolan. 

Matilda: — Jag tycker att vi fick dem svaren vi ville höra och ha. Han svarade på ett väldigt förståeligt sätt och jag är väldigt nöjd med intervjun. Jag tycker det är väldigt kul att ställa frågor och få svar, speciellt om det är om någonting jag gillar, som t.ex. spårvagnar. Hoppas att jag får göra liknande saker i framtiden!

Jakob: — Jag är väldigt nöjd med intervjun. Både från att vi först mötte honom vid läge F tills att vi behövde skiljas vid hållplatsen så har det varit väldigt kul. Hans engagemang fastän om våra frågor kanske är berörande är något jag tyckte var väldigt modigt. 











Läs artikeln på No Limit    |    Till skoltidningen No Limit