Utan koffein stannar WGY
2025-05-15 / Ella Abrahamsson

MÃ¥nga dricker kaffe och energidrycker för att hÃ¥lla sig pigga, speciellt i skolan där dagarna kan vara lÃ¥nga och trötta. Men hur mycket koffein dricker egentligen elever och lärare på Westerlundska gymnasiet? Är det ungdomarna som dricker mest energidryck eller är det lärarna som dricker mest kaffe för att orka med dagen? I den här granskningen tar jag reda pÃ¥ hur mycket koffein som konsumeras pÃ¥ skolan, och jämför hur vanorna skiljer sig mellan elever och lärare.Â
När man pratar om koffein pÃ¥ gymnasiet är det svÃ¥rt att inte nämna Nocco. Det är en av de mest populära energidryckerna bland unga, och finns tillgängligt i butiker nära skolan. Men hur mycket koffein innehÃ¥ller en Nocco egentligen?Â
Enligt livsmedelsverket.se innehÃ¥ller en burk Nocco pÃ¥ 330 ml 180mg koffein. För att jämföra med kaffe, en normalstor kopp kaffe (ca 1,5 dl) innehÃ¥ller ungefär 80-100mg koffein. Det betyder att en enda burk Nocco kan motsvara tvÃ¥ koppar kaffe, eller till och med mer.Â
För vuxna är gränsen för vad som räknas som ett â€säkert†koffeinintag ungefär 400 mg per dag, men för ungdomar rekommenderas betydligt mindre, eftersom kroppen är känsligare för koffein när man är yngre. Det är ocksÃ¥ bra att känna till att koffein pÃ¥verkar kroppen pÃ¥ olika sätt. Det kan göra att man känner sig piggare och mer vaken, men för mycket koffein kan ge biverkningar som hjärtklappning, oro och problem att sova. För unga personer, som mÃ¥nga elever, kan kroppen reagera starkare pÃ¥ koffein än hos vuxna.Â
I en intervju med Pim Jonsson som gÃ¥r sista Ã¥ret pÃ¥ Westerlundska gymnasiet, berättar hon att hon brukar dricka energidryck ca 5 dagar i veckan. Hon nämner ocksÃ¥ att Nocco och Celsius är de energidrycker hon dricker mest, samt att hon känner sig piggare och kan koncentrera sig bättre när hon förbrukar energidryck.Â
I en enkätundersökning som skickades ut till lärare och elever pÃ¥ Westerlundska gymnasiet kan man se skillnader mellan det dagliga koffeinintaget. Bland eleverna dricker majoriteten (56%) en burk energidryck per dag, medan inga elever uppger att de dricker mer än en burk. Samtidigt säger 15 elever att de inte dricker energidryck alls. Med en burk Nocco som exempel (180mg koffein) innebär det att de flesta koffeindrickande elever fÃ¥r i sig ungefär lika mycket koffein som tvÃ¥ koppar kaffe. Hos lärarna ser vi ett större spann. Endast 4 lärare dricker inget kaffe alls, medan hela 23 lärare dricker 2 koppar, 18 dricker 3 koppar och 13 dricker 4 eller fler per dag. Det innebär att mÃ¥nga lärare fÃ¥r i sig mellan 160–400 mg koffein dagligen, mer än eleverna.Â
Eleverna föredrar tydligt Nocco (18 röster), tätt följt av Celsius (17). Klassiska energidrycker som Red Bull (11) och monster (5) är mindre populära. Lärarna väljer nästan uteslutande svart kaffe (41 röster), följt av latte (13). Mer avancerande drycker som cappuccino och espresso förekommer, men i mindre utsträckning. Svart kaffe är alltsÃ¥ dominerat hos lärarna.Â
BÃ¥de elever och lärare dricker koffein eller liknande delar av dagen, men med en vis skillnad. Eleverna dricker mest energidryck pÃ¥ eftermiddagen, lunch och förmiddagen. FÃ¥ dricker pÃ¥ morgonen eller kvällen.Â
Lärarna dricker kaffe över hela dagen, men allra mest pÃ¥ morgonen och eftermiddagen, dÃ¥ mer än hälften startar morgonen med en kopp kaffe. MÃ¥nga dricker även vid lunch. Här märks en mer utspridd och regelbunden konsumtion.Â
Bland eleverna säger de flesta att energidryck ökar deras energi och fokus, medan vissa inte känner nÃ¥gon skillnad alls. Ett fÃ¥tal säger även att de känner sig trötta oavsett. Bland lärare svarar ungefär hälften att kaffe hjälper dem att fÃ¥ energi och fokus, medan lite färre inte känner nÃ¥gon effekt alls. Det tyder pÃ¥ att bÃ¥da grupperna i viss grad upplever koffein som hjälpsamt, men ocksÃ¥ att nästan en tredjedel av bÃ¥de elever och lärare inte märker nÃ¥gon större skillnad.Â
Bland eleverna tycker de att koffein inte är sÃ¥ viktigt för deras skoldag, medan lärarna har ett större beroende, dÃ¥ endast 4 personer anser att de inte tycker det är viktigt. Det visar att koffein har en starkare roll i lärarnas arbetsliv än i elevernas skolvardag.Â
Sammanfattningsvis visar granskningen att bÃ¥de elever och lärare pÃ¥ Westerlundska gymnasiet använder koffein för att orka med sina dagar, men pÃ¥ olika sätt. Även om mängden koffein inte skiljer sig jättemycket, märks det att koffein spelar en större och mer självklar roll i lärarnas vardag. Det här visar att koffeinkonsumtionen i skolan inte bara handlar om vad man dricker, utan ocksÃ¥ om vanor, behov och livsstil.Â